Sara Valfridsson
Yoga World
Nyfiken påYoga World Blog

Vardagsmeditation – hur göra?

Sitter och korrläser en text om den London-baserade yogaläraren Jeff Phenix som berättar om hur han kom i kontakt med yoga:

– När jag tog examen från universitetet i mitten av 90-talet åkte jag och min partner runt och reste i Asien (vi är fortfarande tillsammans efter 20 år och lyckligt gifta, så yoga verkar ju funka rätt bra…) Jag tog med mig en bok om meditation eftersom jag ville utforska ämnet vidare och dra fördelar av praktiken. Jag har fortfarande starka minnen från mitt första försök, sittandes på en klippa ovanför havet med alarmet inställt på 20 minuter. Det blev en vändpunkt i mitt liv.

Okej. Det där kan jag relatera till, jag skulle också kunna meditera i 20 minuter sittandes på en klippa med havet som utsikt och sol och mys runtomkring. Men nu? I vardagen? När ska jag få in de 20 minuterna? Var ska jag sitta? Hur gör ni? 

Kanske är det här melodiska meditationstipset vägen att gå?  

Annons
Annons

2 kommentarer

  1. Jag vill gärna ha en meditationsrutin, men jag har svårt att prioritera 20 min meditation dagligen. Har upptäckt att 10 funkar fint för mig 🙂 Hade svårt att få in rutinen och ville gärna komma upp i längre stunder snabbt, men hittade stabiliteten när jag började med 2 minuter och sa till mig själv att jag inte behövde öka den tiden alls. Bara få till den dagligen. Sen är det svårt att låta bli att öka när man mår så bra av det. Så 2 minuters daglig start – mitt tips. <3

    1. Bra tips, tack! Jag VET ju att dagar som börjar med meditation (oftast 10 minuter) har en tendens att blir bättre och mer fokuserade, men ändå är det så svårt att få till just nu.

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.