BLOGGMENY
YOGA WORLD
Ät/Drick

Poké bowl med räkor

Okej, jag gick i närkamp med en mandolin igår så ett tag såg det inte ut att bli någon middag alls, och än mindre några bilder. Men jag ryckte upp mig och slutförde, för det här är bara så himla himla gott!

  1. Börja med att koka svart ris enligt anvisningarna på förpackningen. Det är det här momentet som tar tid, i övrigt är det riktig snabbmat.
  2. Blanda räkor med finstrimlad purjolök, sesamolja och svarta sesamfrön. Jag älskar Risentas mattsvarta sesamfrön som vi fick till redaktionen för test tidigare i år.
  3. Rör ihop en srirachamajo av majonnäs och srirachasås, smaka av med lite salt. 1 msk sriracha till 1 dl majonnäs är ett bra riktmärke för att få den lagom stark.
  4. Förutom ris och räkor vill du fylla din skål med finstrimlad rödkål (det är här mandolinen kommer in…) som smaksatts med olivolja och salt, avokado, sojabönor och wakamesallad. 
  5. Garnera med jordnötter (gärna hackade om du har sinnesnärvaro nog efter att ha bråkat med mandolinen), melon och sesamfrön. Pressa gärna över lite lime också.
  6. Toppa med srirachamajo och du är i food heaven!
Hawaiiansk husmanskost.
15 september, 2017 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Annons
Tänk

Vad döljer du och vem väljer du att visa det för?

“Sök på skuggpsykologi”, sa mentala rådgivaren Johannes Hansen i senaste avsnittet av Framgångspodden som jag lyssnade på i morse på väg till träningen, apropå det här med att vi behöver ta hjälp av andra i vår utveckling. Vissa delar av oss ligger helt enkelt i skugga och vi behöver ljus utifrån för att komma underfund med hela bilden. Sagt och gjort, dock med något klent resultat, åtminstone om man håller sig till att söka på svenska.

Men så långt jag är med så köper jag resonemanget. Saker och ting blir sällan så bra som de skulle kunna bli om de inte får fler ögon på sig. Samtidigt är ju det något av det läskigaste som finns. Att blotta sitt innersta för någon annan, spela upp den där låten man skrivit på kammaren eller låta någon läsa det där bokmanuset som legat undangömt i lådan. Men vill vi vidare så måste det göras, och hellre förr än senare.

Kanske hjälper det att tänka att det inte är slutresultatet du visar upp, utan ett projekt in the making så att säga? Oavsett om det gäller dig själv som person, en låt eller text. På så vis blir ju även personen du visar upp dig eller ditt alster för medskapare i din process, och det är en väldigt fin gåva att ge från båda håll. Därför är det värt att lägga lite extra energi på att hitta ett bollplank som verkligen kan ta dig dit du vill.

14 september, 2017 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!

Populärt från Yogaworld.se

Out & About

Rösta på dina favoriter i Swedish Health Awards

Jag blev jätteglad över frågan om att sitta med i juryn för Swedish Health Awards 2017 och nu ligger omröstningen uppe så att ni kan gå in och rösta på era favoriter bland allt från hudvård och kosttillskott till hälsohjältar och inspiratörer. Röstar gör du här och vinnarna kommer att presenteras vid en gala som även kommer att funka som en invigningsfest för mässdagarna på Stockholmsmässans Allt för Hälsan. Jag och Yoga World kommer såklart att finnas på plats på årets största hälsohändelse, i sällskap med vår starka syster Hälsa & Fitness. Kom och hälsa på oss vettja!

En ögonblicksbild från montern på förra årets Allt för Hälsan – visst syns vi i år också?

 

13 september, 2017 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Meditera

Once more with feeling

Eller snarare med en app. Märker att jag är väldigt inne på meditation just nu, så vi kör vidare på det spåret. Fick en reminder om gratisappen Insight Timer när jag lyssnade på podden SoulFeed i morse på väg till träningen. Dagens gäst var Insight Timers vd Christopher Plowman och när jag lyssnat ett tag insåg jag att jag faktiskt har laddat ner appen en gång för länge sedan i min meditationsbarndom efter att min yogalärare Maria Ståhl tipsat om att hon finns med där med en guidad meditation. Kikade nu, och den ligger kvar här om ni vill lyssna.

Jag är inte supervan vid det där med inspelade guidade meditationer, tycker mest att jag brukar hänga upp mig på rösten, dialekten och ordvalet hos den som pratar – tills jag inser att allt handlar om mig och min ovilja att göra som någon annan säger åt mig och bara sitta där och andas utan att döma vare sig mig själv eller någon annan. I somras fick jag till exempel en riktig aha-upplevelse efter att lyssnat på Anna Gordh Humlesjös “self-compassion break”-meditation på Yogobe så kanske att jag nu börjar bli mogen för att ta in en digital guide i min meditation lite mer på allvar.

Planen är att testa Insight Timer imorgon bitti. Ska bli intressant att se om det där “grattis – du har nu mediterat med 6000 andra” bidrar med en större dimension till meditationspraktiken än när det bara är jag och min kudde. Du som har vägarna förbi Växjö och vill meditera live i Domkyrkan kan göra det nu på tisdag klockan 19.15. Kanske vi ses?

Checkar ut med ett visdomsord från Insight Timer.
12 september, 2017 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Meditera

Min meditationsresa

Började lyssna på boken Unplug på väg hem från Samsø och blev sugen på att styra upp min meditationspraktik. För som bokens författare Suze Yalof Schwartz säger:

“Meditation måste inte vara svårt – det måste bara göras.”

I boken redogör Suze för sin resa från superupptagen stylist i New York till sönderstressad kontinentpendlare i Los Angeles, och ni har säkert redan räknat ut vad som räddade henne – meditationen. Men som den gör-om-mig-stylist hon var kunde Suze såklart inte låta bli att peta lite på själva meditationskonceptet, ge det en makeover helt enkelt. Resultatet blev Unplug, en drop-in-studio för stressade själar i behov av en quick-fix i meditationsform på lunchen eller när helst det passar i ett späckat schema.

Men tillbaka till min egen meditationsresa. För mig var meditation länge något som kom på köpet på vissa yogapass och jag hade väl egentligen ingen större tilltro till att det var något för mig eller att det skulle bidra med några wow-upplevelser. Jag var egentligen varken särskilt intresserad eller nyfiken, utan gjorde det mest för att tillfälle gavs då och då. Ett år hade jag på Yoga Games (om en vecka släpps schemat och biljetterna till Stockholm – mitt tips är att hänga på låset!) förmånen att få delta på en meditationsklass med Alan Finger och då kunde jag bokstavligen KÄNNA energin som skapades i rummet.

En annan gång gick jag på en föreläsning med Björn “Natthiko” Lindeblad som avslutades med en guidad meditation, och även där och då kunde jag känna att något HÄNDE. Jag blev helt tung i kroppen, på ett skönt och omvälvande sätt. Lite omskakad berättade jag om min upplevelse för Björn efteråt och tackade för en fin upplevelse (ni som får möjlighet att se eller hänga med Björn på något sätt – gör det!) och han sa något i stil med att “tja, du är nog ganska öppen för meditation”.

Någonstans på vägen köpte jag två meditationskuddar (Ola och jag hade någon idé om att vi skulle meditera tillsammans hemma, men det blir liksom aldrig av, plus att det nästan blir som någon form av tävlan eller prestationsångest – vem mediterar “bäst” liksom?!) och av och till har jag mediterat en stund på morgonen hyfsat regelbundet. Jag har försökt göra det på kvällen också, men då är hjärnan i någon form av “köttfärs-state” plus att jag helst mediterar när de andra sover.

Även i Unplug (ja, jag tycker vi hoppar tillbaka till boken nu) rekommenderas att man mediterar på morgonen, helt enkelt för att hjärnan är som mest upplagd för det då. Men om lunchen, när du precis har kommit hem från jobbet, eller kvällen funkar bäst för dig så är det också då du ska meditera. Det är förresten budskapet i boken överlag – det som funkar bäst för dig är det du ska göra. Var, när, hur är egentligen ointressant – det viktiga är ATT du gör det.

11 september, 2017 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
1 2 35
Annons